søndag den 28. februar 2010

Exhibit Hoejdepunkter Æstetiske og teknologiske aendringer

STOLE: 125 Years of Design
\ "En stol er en meget vanskelig objekt. En skyskraber er næsten easier.That er grunden Chippendale er berømt. \"
- Ludwig Mies van der Rohe

Tulane University's sydøstlige Architectural Arkiv (SEAA) har lanceret en ny udstilling.

STOLE: 125 Years of Designillustrates den dybe æstetiske, kulturelle, samfundsmæssige og teknologiske ændringer, der har påvirket moderne stol design. Højdepunkter omfatter siddemøbler som awn Pugin (1812-1852), Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969), James Lamantia (1923 -), og Curtis & Davis (aktiv 1947-1978).

Det er blevet sagt, at få genstande repræsenterer moderne design så veltalende som formand. Den SEAA Udstillingen giver en ekspansiv række af stole og andre sæder former stammer fra 1835 til 1960, fra den britiske arkitekt / designer awn Pugin's fine raderinger af gotisk-inspirerede siddepladser til New Orleans Curtis & Davis virksomhedens høje moderne Sakristiet møbler.

Arkitekter først begyndte at designe møbler til deres bygninger i det syttende århundrede. Den skotske-fødte arkitekt Robert Adam (1728-1792) udvidet sin praksis til at udtænke møbler og andre husholdningsartikler objekter befitting hans interiører. Tilsvarende amerikanske arkitekt Samuel McIntire (1757-1811) designet neoklassiske boliger sammen med sagen møbler og stole til at matche.

Massachusetts møbelsnedkeri såsom John Ainsworth Dunn og Heywood Brothers flyttet produktionen fra artisanship til fabrikken forsamling. New Orleans World's Industri-og Bomuld Centennial Exposition (1884-1885) viste en voksende sortiment af forarbejdet amerikanske og europæiske møbler: Charles Fitch Company's palisander og mahogni bureauer & borde, Heywood Brothers 'rattan & Reed stole, Friedrich Wenzel's Texas Longhorn stole, og Thonet's østrigske bøjet siddepladser. New Orleans arkitekt Thomas Sully (1855-1939) dekoreret både hjem og kontor med sådan accoutrements.

Der var også dem, der modsatte industrialiseringen af husstanden installationer. Arts and Crafts Movement arkitekter såsom awn Pugin (1812-1852) og Henry Hobson Richardson (1838-1886) kæmpede for en harmonisk integration af håndlavede møbler i deres strukturer. Harry L. Moses (c. 1877-c. 1935), en New Orleans designer, reklameres sig lokalt som både en indendørsarkitekt og producent af fancy udskårne stole. I begyndelsen af det tyvende århundrede, skabte Charles Milo Williams (1867-1954) finurlig skitser af møbler udsmykket med indviklede mauriske arkitektoniske dekorationer.

Forening af mekanisering og fint håndværk opstod i slutningen af 1920'erne. Arkitekter i forbindelse med Bauhaus skabt nogle af det tyvende århundredes mest betydningsfulde stol design. Sådanne møbler påvirket New Orleans arkitekter i årene efter Anden Verdenskrig, som arkitekt-designere Charles Eames (1907-1978) og Eero Saarinen (1910-1961) høstet offentlig anerkendelse, og som Knoll International udvidet det amerikanske marked for høj kvalitet " designer "møbler. Mark Lowery, Lemuel McCoy og James Lamantia's indgange for Chicago Tribune's 6. årlige Bedre Værelser Konkurrence (1952) vidner om disse skiftende følelser.

Er at designe en ny type stol er modernitetens ultimative test af arkitektonisk geni? Besøg STOLE: 125 Years of Design og bestemme selv.


Co-kurateret af Keli Rylance og Kevin Williams, CHAIRS: 125 Years of Design åbner 9 November 2009 i det sydøstlige Architectural Arkiver og løber til 10. november 2010. Den SEAA er placeret på 6.801 Freret Street/300 Jones Hall, på Tulane University's campus. Timer er 9-12 og 1-5 mandag-fredag. Adgang er gratis.