søndag den 10. januar 2010

Make Your Own Hot Sause!

Det kan være november, og bladene kan være af træerne, men der er et par grøntsager i haven, der stadig modning. Chilipebre fortsætte med at vokse, indtil en kraftig frost, længe efter mine andre grøntsager er visne og døde.
Jeg selv har nogle peber, der endnu ikke vendt rød.
Med en håndfuld eftersæson chilipebre, besluttede jeg at prøve kræfter med at gøre nogle hot sauce. Jeg har en masse forskning, og de fleste opskrifter har du enten hakke, sauté, blend og flaske eller snittes, blend, sauté og flaske. Jeg besluttede at blande efter sautering, fordi jeg regnede sautering den puré kan volitolize nogle af de krydrede smag. Jeg kunne være forkert på den videnskab her, men jeg besluttede at gå med min fornemmelse.
Efter hakning og sautering af peber, sammen med nogle hvidløg og løg, jeg blandet blandingen sammen med nogle hvide eddike og en sund mængde salt. Og bratsch, hjemmelavet hot sauce!
De fleste opskrifter foreslå et par måneder ældning. Tabasco sauce er fermenteret i tre år på egetræsfade. Du kan ikke gentage det, men efter et par uger denne sauce bør begynde at gære, ligesom Tabasco sauce. Det bliver interessant at se, hvordan denne gæring finder sted, i forhold til gæringsprocessen af øl og vin. Jeg gjorde noget undersøgelse, og denne proces er i lighed med andre gærede fødevarer, som surkål. Det bliver interessant at se, hvordan farven på saucen ændringer, som gæring tager fat.