mandag den 24. august 2009

Re: Naar oplysninger er ikke svaret

Andrew McAfee har en anden virkelig nice post: »Da Information er ikke svaret". Jeg vil også anbefale dig at gå og læse den, endeligt, hvis du er i IT. Og for Viden og Information Management eksperter dette indlæg opsummerer, hvad du har forsøgt at sige det alle sammen.

McAfee grunden viser, at ikke alle oplysninger kan behandles ved hjælp af IT-systemer. Selv om mange tror det, og er stærkt afhængige af disse systemer for beslutningstagning. Og han giver et eksempel på et selskab, Zara, at anerkender dette og arbejder med det i praksis.

I en kommentar om sin stilling Jeg pegede på to bøger, at understrege, McAfee's beslutningsproces. Den ene er 'Blink' ved Gladwell. (Og jeg vil skrive en anmeldelse af denne bog snart.) Og den anden er »Den Sociale Life of Information 'af Seely Brown & Duguid. (Den sidste bog er en af mine all tid favoritter.) Hvis du ikke har læst dem, kan du gøre det. Det er meget værd at bruge tid på.

I »Det sociale liv", de har at Nice eksempel på en kontrol-tårnet. Tårnet er smeltet med IT. Men når de virkelig forsøgt at forstå de mennesker, der arbejder i tårnet, og hvordan de tager beslutninger, de er nået frem til interessante resultater. Disse mennesker anvendes huskesedler, let forarbejdede masser af data, træffe beslutninger baseret på intuition og erfaring - ikke om, hvad der er på skærmen, osv.

Og 'Blink' er fyldt med eksempler på 'splitsekund beslutninger «. Han viser, at denne beslutning kan være gode, når de er (indirekte) er baseret på behandling masser af oplysninger i fortiden og blive ekspert på noget. Gladwell viser, at nogle kan gøre gode beslutninger, selv om ikke alle de (mål / generel) information i verden synes at være imod dem.

---

Hvis du læser dette og kan lide det, kvivit Dette til din Tilhængere:
Re: Når oplysninger er ikke svaret http://twurl.nl/3nnhho # km

Tags van Technorati: forvaltning af viden, information, information overload, information