torsdag den 19. februar 2009

Hun ved H. Rider udt�ret

Der er nogle begivenheder, som hver omstændighed og omgivende detaljer synes at være graven om hukommelse i en sådan måde, at vi ikke kan glemme dem.

Hun af H. Rider udtæret er en af de værste bøger jeg har nogensinde har haft. Skriveprocessen er opstyltet, dialogen er latterligt både overspændte og formel, plottet er absurd, tegnene er to dimensionale, de griner er utilsigtet. Jeg elskede det.

Historien følger en aldrende Oxford Don ", på den forkerte side af 40" som han siger, Horace Holly og hans unge Ward den dejlige Leo Vincey, kaldes Lion på grund af hans vidunderlige gyldne krøller. De to, der er fastsat med deres mand ansat Job i søgen efter en tabt afrikanske kongerige regeret af en kraftfuld, undying kvinde, Ayesha kaldte hende, der skal overholdes ved hendes skrækslagne emner. Leo's far, som han aldrig vidste, forlod ham en jernboks, der skal åbnes på hans 21. fødselsdag. Boksen indeholder beviser skriftlige og fysiske forbinder Leo tilbage gennem en lang afstamning til en lineal af det gamle Ægypten, der elskede Ayesha kun at dø af hendes hånd. Aeysha er forbandet med lang levetid, tvunget til at leve mere end 2000 år alene, mens hun venter på genfødsel af hendes elskede Kallikrates vises. Leo, naturligvis, ser ligesom malerier af Kallikrates.

Så historien begynder at få latterlig.

Jeg kan forstå, hvorfor Hun var enorm en succes, da det blev offentliggjort første gang i 1887. Jeg kan endda forstå, hvorfor det ville gyde tre vellykkede sequels. Den har solgt over 83 millioner eksemplarer og er blevet oversat til 44 sprog. Jeg ønsker blot en af dem havde været engelsk . I slutningen af det 19. århundrede magtfulde kvinder var en stor bekymring blandt engelske forfattere. The New Woman var hævde sig over det hele at gøre mere end et par mandlige forfattere meget nervøs. Afrika var af stor interesse for læsning offentligheden i det 19. århundrede, og udtæret krediteres med at opfinde den tabte kongerige genre af eventyr fiction med hans meget populære historier om Allan Quartermain helten af King Solomon's Mines . Sætningen Hun Hvem skal overholdes senere igen som "navn" John Mortimer's Rumpole bruges til at kalde hans hårdt prøvede kone . Alt dette giver mening for mig i betragtning af den kultur af tiden, men hvorfor Hun og dets sequels bør stadig være i print i dag er et mysterium for mig. Måske bare for griner. Tag denne passage:

"Ah, det!" svarede han. "Du Seest, min søn, her er der en speciel, at hvis en fremmed kommer ind i dette land, han kan blive dræbt ved" potten "og spist."

"Det er gæstfrihed vendt op og ned, "Jeg svarede feebly. "I vores land har vi underholde en fremmed, og give ham mad at spise. Her kan du spise ham, og er underholdt."

"Det er en skik," svarede han, med et skuldertræk. "Myself, jeg tror det et onde, men derefter," tilføjede han, som en eftertanke, "Jeg kan ikke lide smagen af fremmede, især efter de har vandrede gennem sumpe og levede af vandfugle."

Eller denne her:

"Min kærlighed! min kærlighed! min kærlighed! Hvorfor gjorde, at fremmede bringer dig tilbage til mig efter denne slags For fem lange århundreder har jeg ikke lidt derved. �h, hvis jeg har syndet imod dig, har jeg ikke fjernet det synd Når Vil du vende tilbage til mig, der har alle, og alligevel uden dig har intet Hvad er der at jeg kan gøre Hvad Hvad Hvad Og måske hun kanhænde at egyptiske doth overholde med dig hvor du er, og håne min hukommelse. �h, hvorfor kan jeg ikke dø med tjee, mig, der dræbte dig Ak, at jeg kan ikke dø! Ak Ak! " og hun kastede sig udsat på jorden, og sobbed og græd till Jeg troede, at hendes hjerte må briste.

Eller denne her:

"Jeg ønsker en sort Ged, jeg skal have en sort Ged, bring mig en sort Ged!" og ned hun faldt på Rocky gulvet, skumdannelse og writhing og shrieking til Black Ged, der giver så hæslig en forestilling som kan opfattes.

Se hvad jeg mener.

På trods af dette var der et par scener i Hun , der kom tæt på genial. En særlig beskrevet en rituel offer Hun herskede over i en af de mange tempel kamre i hendes underjordiske palads. Slaver fortryllet hende mystiske beføjelser bragt frem af mumificerede organer konger venstre i århundreder i gravgaden. Nogle af de kastede på et stort bål, mens andre put inde indehavere langs væggene belysning hovedet, som om de var fakler. Der er et billede til hjemsøge dine drømme og noget en Freuds analytiker kunne virkelig synker hans tænder på.

Hovedårsagen var jeg i stand til at nyde at læse denne bog var ikke til at læse det, men for at lytte til det. Hvis du har ikke opdaget det endnu Librivox.org er et fremragende sted for gratis downloades lydbøger. Det er en organisation, som drives af frivillige. Mennesker fra hele verden kan tilmelde dig til at læse et kapitel fra et bredt udvalg af værker i det offentlige rum. Disse kapitler Derefter indsamles og indsendt som kan downloades zipfiler. Høring Hun læst af så mange forskellige mennesker og med så mange forskellige accenter gjort det meget sjovere. Jeg hørte for mandlige og kvindelige stemme fra USA, England, Indien, New Zealand og en, der slog mig som en russisk accent. Nogle læsere var bedre end andre og hver kom op med deres egen måde at udtale Kallikrates, men dette lægges til den samlede charme af projektet. Det var ligesom at få dine forældre læse at du, en slags outsider audio kunst. Jeg har hentet flere andre bøger, ingen af dem sequels til Hun .

Jeg fandt denne scene fra 1965 Hammer Films udgave af Hun stjernespækket Ursula Andress som hun med Christopher Lee og Peter Cushing. Jeg har ikke set hele filmen, selvom CJ er en stor fan af Hammer Films, men dømme ud fra denne scene filmen er ikke kun meget trofaste over for bogen, er det også meget, meget bedre.


Det er rart at se en filmversion, der er bedre end bogen en gang imellem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar